Senaste nytt
2008-12-21 15:12
Fortsatta uppror i
Grekland
2008-12-17 14:42
Malmö: Tåget rivet
2008-12-13 22:23
Hotade kvinnor utvisas
2008-12-01 19:24
Ny husockupation i
Göteborg
2008-12-01 16:36
Kulturkampanjen
kraftsamlar
Tipsa en kompis om denna artikel Skriv ut denna artikel Tisdag 13 februari 2007

LUF i blockad mot Hotell-
och restaurangfacket

-Hellre ett jobb med dåliga villkor än inget jobb alls. Det menar Adam Cwejman från Liberala Ungdomsförbundet (LUF), som på måndagen deltog i LUF: s blockad mot Hotell- och restaurangfacket (HRF). Blockaden är ett svar på HRF: s blockad mot salladsbaren Wild ’n’ fresh.

Det är tomt och kallt på Olof Palmes plats i Göteborg. Men några personer står där iklädda gula reflexvästar och orangea armband där det står ”LUF” och delar ut flygblad. En man tar emot ett flygblad. En kvinna tar också emot flygbladet men lämnar tillbaks det så fort hon hunnit läsa på det.

-Det här vill jag inte ha! säger hon och går därifrån.

Det är LUF som gör en blockad mot HRF eftersom LUF, enligt flygbladet, anser att facket använt ”aggressiva och oproportionerliga metoder/…/ för att tvinga företagare att skriva på avtal.”

LUF:s blockad mot HRF

-Vi värnar om friheten att slippa ingå i organisationer man inte vill vara med i, säger Adam Cwejman, 2:e vice ordförande LUF Väst till yelah.net. Lika lite som Comviq kan tvinga någon att skriva på avtal, kan facket göra det.

Adam Cwejman och Samuel Kaufman Adam Cwejman, 2:e vice ordförande LUF Väst och Samuel Kaufman, ordförande LUF Väst

Manifestationen gäller främst fackets agerande kring det uppmärksammade fallet med salladsbaren Wild ’n’ fresh i Göteborg. LUF reagerar främst på att salladsbaren nu ska säljas.

-Nu har facket knäckt dem, säger Adam Cwejman. Vi tycker inte att det är okej. Man kan locka och övertyga, men man ska inte trakassera. Vi är för stridsåtgärder, men vi ställer oss frågande till om det har varit bra. Har inte facket förlorat?

Vad menar ni med ”trakassera”?

-Salladsbarens ägare och hennes man skulle ha fest för att fira att de haft restaurangen i ett år, svarar Adam Cwejman. Då kom det 40 fackliga representanter dit. Tänk dig själv att ha 40 personer utanför ditt hem. Det är trakasserier.

Varför använder ni samma metoder mot facket nu?

- Det här är bara en symbolisk blockad, vi stoppar ingen. Vi vill inte hindra facket från att gå in och ut, svarar Adam Cwejman.

”Vi är nöjda med våra metoder”

På åttonde våningen i huset som LUF står utanför sitter Dan Fransson, 1: a ombudsman och pressansvarig för HRF Region väst. Dan Fransson är, trots den senaste tidens kritik mot HRF, nöjd med HRF: s agerande mot Wild ’n’ fresh.

- Vi följer förhandlingsordningen och är nöjda med våra metoder, säger han till yelah.net. Vi har fått kritik för att vi ger oss på småföretagare. Men 80 procent av företagen inom vårt område har fem anställda eller färre.

Om LUF: s motblockad har Dan Fransson inte mycket att säga. -Vi har inga kommentarer. Det är en demokratisk rättighet att dela ut flygblad. Men vi förstår inte varför politiska partier ska blanda sig i. Det är en facklig fråga mellan arbetsmarknadspartner.

-Vi ska vårda vårt system med kollektivavtal, fortsätter han. Sverige har valt det systemet istället för att till exempel ha lagstadgade minimilöner.

Dan Fransson, HRF Dan Fransson, 1: a ombudsman och pressansvarig för HRF Region väst

I media har det framhållits att Wild ’n’ fresh’s ägare ger sina anställda samma rättigheter som de skulle få med kollektivavtalet, fastän de inte har skrivit på det. Det är något som Adam Cwejman tagit fasta på.

-Facket borde koncentrera sitt arbete till företag där det är dåliga arbetsvillkor. Annars borde de låta bli. Det handlar om den personliga integriteten, menar han och fortsätter:

-Det fanns inga problem på salladsbaren. De hade inte dåliga arbetsvillkor.

Något som Dan Fransson inte håller med om.

-När vi inledde allt det här hade de anställda 95 kronor i timmen. I beloppet ingick både sjuklön och semesterersättning och det var alltså under avtalsnivå. Enligt ryktet har de förbättrat sig, men vi vet inte hur det ser ut. Vi har inte sett några bevis, utan det är bara vad de säger till media.

Dan Fransson menar att skillnaden mellan att skriva på kollektivavtal och att ge samma förmåner ändå är att kollektivavtalet skapar trygghet och kontinuitet.

-Skillnaden mellan att vara med eller inte handlar om att kollektivavtalen är en garant att villkoren följs, säger Dan Fransson. Har företaget egna villkor kan de ta tillbaka dem när som helst.

Dan Fransson ställer sig också kritisk till om det verkligen är HRF: s blockad som fått Wild ’n’ fresh att stänga.

-Redan i oktober pratade de om att sälja, så det var ingen nyhet. Frågan var bara när.

Beroendeförhållande kan göra att anställda inte vågar säga till

Enligt Adam Cwejman är inte LUF emot kollektivavtalen i sig, men de vill att de ska vara frivilliga.

-Det är bra att man kan ringa facket om man behöver hjälp. Säg om någon ringer och berättar att det är skitiga villkor på deras jobb till exempel. Men facket ska inte tvinga sig på företag där det inte finns problem.

Problemet är, enligt Dan Fransson, att många inom hotell- och restaurangbranschen inte vågar säga till om sin arbetssituation.

- Många arbetar nära ägare och familj. Det är svårt för de anställda att begära att företaget ska skriva på kollektivavtal, eftersom de står i ett beroendeförhållande till ägaren.

Wild ’n’ fresh- frågan är även en principiell fråga för HRF.

-Om fler och fler företag gör som Wild ’n’ fresh kommer det att bli en skakig arbetsmarknad och det kommer att skapa besvär för våra medlemmar, säger Dan Fransson. Vi vill att samtliga företag inom vårt område ska teckna kollektivavtal. Vi har redan arbetsmarknadens lägsta löner så det finns inte mycket att schackra på.

”Kollektivavtal kostar pengar”

Försämrade arbetsvillkor är dock inget som Adam Cwejman är rädd för.

-Det kan leda till fler jobb! Kollektivavtal kostar pengar. Det är dyrt att anställa och synd att även extrajobb går under samma regler som heltidsanställningar. Till exempel om ett företag behöver någon som jobbar två timmar över lunch, kanske de väljer att inte anställa alls eftersom det blir så dyrt. Nu har alla som har anställning det skitbra, men de utanför…

Adam Cwejman menar att frågan är en ”typisk höger- vänster fråga”.

- Högern menar att det är bättre att fler har jobb, men med sämre villkor och vänstern menar att det är bättre att färre har jobb, men med bättre villkor.

Kan inte fler ha jobb med bättre villkor?

-Det funkar inte så. Världen ser inte ut så. Måste jag välja vill jag hellre ha jobb med dåliga villkor än inget jobb alls, svarar Adam Cwejman och fortsätter:

-Många arbetsgivare har inte råd att anställa. Slutmålet är inte alltid bra arbetsvillkor, då slutar folk att anställa.

2 LUF:s blockad mot HRF

Dan Fransson håller inte med om att kollektivavtalen är så dyra.

-Det handlar om 130 kronor i månaden.

HRF: s kampanj för att företag skall skriva på kollektivavtalen fortsätter.

-Vi ska driva vidare frågan, det är viktigt att inte några kan villkorsdumpa och lönedumpa. Om företag prisar sig ur på det här sättet får inget företag någon chans att överleva. Det är viktigt att företagen tar ansvar för de anställda. Blockaden fortsätter löpande på salladsbaren så länge problemet kvarstår.

Elin Schwartz


Läs mer:
Restaurangägare säljer hellre än tecknar kollektivavtal
Privat förskola skriver kollektivavtal efter facklig blockad
Risk för uppsägning att själv begära kollektivavtal
Privat förskola skriver kollektivavtal efter facklig blockad

Fler texter av Elin Schwartz

Relaterade mailadresser:
Elin Schwartz
ANNONSER
http://anarkisterna.com/from-thoughts-to-action/
http://www.trickleupfilms.org
http://www.arbetaren.se/prenumerera
http://www.uppmana.nu
http://www.stefanbergmark.se/
http://www.ism-sweden.org